load icon

Fortæl kunstneren hvem du er


Karen Villia Jensen
denmark

Karen Villia Jensen

Baggrund
Jeg er 56 år, født på Langeland, har en voksen søn og gift med en restauratør. Jeg bor på en gammel Landevejskro (1685), mellem Roskilde og Ringsted midt i det kuperede midtsjællandske landskab. Her bor jeg sammen med min mand, min hund og mine 2 islandske heste. Jeg har tegnet hele mit liv, og blev da også uddannet teknisk illustrator i Blackpool i England. Dengang var det mere et håndværk; tusch, airbrush, konstruktion af perspektiv, hvor i mod i dag er det udelukkende computertegning.
Kunsten er i tidens løb kommet til at fylde mere og mere, og nu tager det, det meste af min dag. I 2016-17 år byggede vi mit atelier, som også ligger på grunden. Det var også her jeg opsagde mit job som teknisk illustrator, og gik ind i kunsten på fuld tid.
Billedelementer
Billedellementerne henter jeg fra alt det jeg er ”midt i” rent fysisk.
- der udenfor mit værksted, alle dyrene uden for mine vinduer, landskabet, mine heste, årstidernes skiften, planterne, fuglene på træk, rovfuglene på jagt i det hele taget naturens cyklus.
Dyrene
Jeg er meget optaget af dyrene omkring mig, især haren eller harerne.
Jeg har flere der springer og fouragerer på min mark, de er temmelig underholdende når de leger tag fat, eller ligger og soler sig.
Rådyrene kommer også tit på besøg, både i flok og en enkelt rå med sit lam.
Fasankokken med sine koner bor her også, de sover i træerne i hestefolden.
For ikke at glemme et enkelt hidsigt egern der har voldsomme ejerfornemmelser overfor vores grantræer.
Når jeg er i mit værksted, kan jeg stå og betragte hele sceneriet på markerne udenfor, her filmer, fotograferer og tegner jeg, det jeg ser, og bruger det i mine billeder.
Jeg har også mine øve ”modeller” som består af dels et par udstoppede fugle, fugle klør, div. dyre og fugle kranier, o. lign.
Komposition
Kompositionen opbygger jeg lag for lag, farve for farve. Kompositionen opbygges ofte af insekter, dyresiloetter, dyrespor, himmel, solstråler, botaniske elementer, landskabets linjer, kasser og lapper af stof eller papir.
Så har jeg altid nogle overvejelser med hensyn til farvelægningen, hvilken stemning er det jeg vil forsøge at indfange på dette billede.
Stoflighed og mønstre
Både kompositionen, stofligheden og farverne optager mig virkelig meget - og jeg eksperimenterer meget;
fx ved at lave indskudte billeder, lægge lapper af en anden type lærred/stof oven på det det grove hørlærred jeg har som min foretrukne malegrund.
Jeg bruger ofte sort gesso (grundfarve til lærredet) og kan finde på at lægge lapper af andre farver ovenpå, for netop at undersøge hvordan farven opfører sig på forskellig baggrund.
- Men eksperimenterer også med andre farver gesso (som jeg så selv må fremstille da der kun findes hvid og sort indtil videre)
Alle de felter der opstår når man tegner alle elementerne oven på hinanden, er jo ganske spændende, det er jo en form for forstyrrelse, dér.
Disse felter understreges med et farveskift.
Jeg arbejder også med mønstre; fjersignatur, hår og pelssignatur eller frøstande og tegnede elementer.
Det er interessant at lade tegnede elementer til at indgå i kompositionen, gerne i et indskudt billede eller som et selvstændigt element.
Farver
Jeg bruger ofte min skitsebog, hvor jeg skriver mine overvejelser ned og ofte laver hurtige farveprøver. Den kan næsten have form som en dagbog. Måden jeg arbejder på kan på en måde samles til en række ”spørgsmål”,
som jeg løbende får svar på, men som straks, rejser nye spørgsmål, så snart de første er besvaret.
- Hvordan arbejder farverne fx sammen?
- Hvad sker der med ”felterne” hvis nogle har en anden glans eller transparens?
- Hvad sker der hvis malegrunden er anderledes eller har en anden farve?
Akvarel
Akvarellerne er en anden måde at arbejde med farverne på. Akvarellen er et lidt hurtigere medie, til gengæld skal ”den sidde i skabet” første gang, og farverne er lidt mere sprøde og lette i udtrykket, og kan næsten have en skitseagtig karakter.
Her er jeg også optaget af stoflighed og mønstre, jeg bruger fx gamle kinesiske bogsider, som jeg river i stykker og klæber ind på akvarel