Fælles for mine værker er, at det er sansningen, som ligger til grund for de valg, jeg træffer undervejs i maleprocessen.
Jeg arbejder primært med olie, kridt og blyant på lærred og papir. Det vigtigste i arbejdsprocessen er en dialog med fladen og arbejdet med lyset i farven - det der sker i sammenstødene og overlappene eller fraværet af noget, ind til værket fremstår åbent og færdigt.
Hans Struve, Skanderborg Kulturhus, udtaler:
Plys Løssl arbejder med olie, kridt og blyant på lærred og på papir. Det er ikke synsindtryk, der danner afsæt for hendes maleri, men derimod sansninger og tanker om tilværelsens mange lag. Man skal således se hendes malerier som et digt, et lyrisk udtryk, der appellerer til følelser og fornemmelser. Vi ser ingen klare relationer i malerierne, men aner afstand, nærhed og spændinger. Processen er ikke stramt styret, og mange valg træffes under maleprocessen, der altid afsluttes i et stramt æstetisk udtryk.
Blyantstegning indgår ofte i en dialog med farverne, men så diskret, at der ikke opstår modsætninger. Hvad enten det drejer sig om dekorativt grenværk eller et menneskeøre, er de vibrerende blyantsmarkeringer så spinkle, at der opstår en samklang med lærredets ofte sarte farveanslag.
I det serielle værk Striber, der er malet på papir og monteret på plader, er Plys Løssl tilsyneladende ude i et helt andet ærinde - og så alligevel ikke. Ganske vist er disse malerier blottet for motiv og referencer til den synlige verden, men hendes undersøgende farvesammenstillinger rummer alle et udtryk, der kan opfattes som byggesten til landskaber - og måske især til sindets landskaber, der kan bære på såvel skyld og skam som lethed og renselse.
Fortæl kunstneren hvem du er